Het AZ Sint-Blasius werkt met beleidscycli van 5 jaar. In 2019 legden wij de toekomstvisie voor 2020-2025 vast (zie schema hieronder). De richting waarin we evolueren en de wijze waarop we dat doen, vormen samen de Blasius Identiteit. Het is immers de combinatie van Blasius Richting (ambitie) en Blasius Wijze (unieke aanpak) die AZ Sint-Blasius kenmerken. We noemen het onze Blasius Identiteit.
‘Samen Beter Worden’ blijft daarin een centrale gedachte. We trekken voluit de kaart van samenwerking (‘Samen’) en voortdurend verantwoord verbeteren (V3 of ‘Beter Worden’).
- ‘Samen’ betekent samen met collega’s en teams binnen AZ Sint-Blasius, samen met externe, transmurale zorgpartners, maar ook samen met de patiënt en zijn familie.
- ‘Beter worden’ slaat niet alleen op de spreektaal voor ‘zo gezond mogelijk worden’, maar ook op de interne dynamiek om onze zorg en dienstverlening voortdurend te verbeteren.
De Blasius Richting toont de vier domeinen waarin we willen uitblinken en beschrijft de doelstellingen die we in elk van deze domeinen beogen. In onze sector worden deze vier domeinen samen ook de ‘quadruple aim’ genoemd. Voor elk domein werden verbetertrajecten geïdentificeerd.
Het eerste kwadrant (groen) bevat twee componenten:
- “We verzekeren een positieve zorgbeleving van elke individuele patiënt en zijn naasten.” Dit doen we door te focussen op drie domeinen: respectvolle bejegening; informatie, educatie en ontwikkeling (‘patient empowerment’); patiëntenparticipatie
- “We leveren uitmuntende zorg- en dienstverlening en betrekken hierbij de patiënt.”
Het tweede kwadrant (lichtblauw) focust op een nieuwe, belangrijke doelstelling voor het ziekenhuis: “We nemen maatschappelijke verantwoordelijkheid op voor de gezondheid van de bevolking.” Dit domein bevat verbetertrajecten rond primaire, secundaire en tertiaire preventie.
Het derde kwadrant (blauw) is essentieel om de continuïteit van het ziekenhuis en de toegankelijkheid voor alle burgers te waarborgen: “We creëren waarde en gaan verantwoord om met middelen om de kwaliteit en de toegankelijkheid van de zorg te kunnen garanderen.”
Het vierde kwadrant (oranje) tenslotte, weerspiegelt onze visie dat excellente zorg en dienstverlening enkel kunnen gewaarborgd worden dankzij sterke, deskundige, betrokken en blije artsen en medewerkers: “We zetten in op welzijn, arbeidsvreugde en engagement van onze medewerkers en artsen.”
De Blasius Wijze is de unieke manier waarop wij in AZ Sint-Blasius onze doelstellingen realiseren. Ze bestaat uit vier elementen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. We zijn ervan overtuigd dat we, door ze consequent toe te passen, samen kunnen zorgen voor de best mogelijke gezondheid van onze bevolking.
Verwacht leiderschap:
Directie en leidinggevenden zijn managers, leiders en experten, die medewerkers coachen in het realiseren van de Blasius Richting. Er is een minimale hiërarchie. De insteek van het coachend leiding geven is het verbeterstandpunt in functie van het realiseren van de strategie ‘Samen Beter Worden’. Om medewerkers te stimuleren in oplossingsgericht denken, worden krachtige open vragen gesteld op basis van het GRROW-model van Clement.
Verwacht gedrag:
De 5 Blasius waarden bepalen onze houding en ons gedrag. Ze zijn kenmerkend voor AZ Sint-Blasius, voor de zorgorganisatie die we zijn. De waarden zijn ons ‘ethisch kompas’ in het realiseren van onze strategie. Ze vormen een referentiepunt bij het nemen van beslissingen.
Verwachte aanpak:
V3 staat voor ‘Voortdurend Verantwoord Verbeteren’. Dit gebeurt in AZ Sint-Blasius systematisch en wetenschappelijk onderbouwd op basis van de plan-do-check-act-cyclus (PDCA). Of het nu gaat over grote projecten, dienstoverschrijdende verbetertrajecten, of kleine afdelingsgebonden verbeteringen, de uitvoering van elk verbetertraject gebeurt altijd op basis van deze PDCA-onderbouwde V3-cyclus. Daarbij vertrekken we steeds vanuit het luisteren naar de klant/patiënt. We ontwikkelen samen een verbeterplan, we voeren verbeteracties uit, we meten het effect, we sturen bij en volgen op of we blijven verbeteren.
Verwachte metingen:
In AZ Sint-Blasius bestaat sinds 2001 een traditie om te werken met performantie-indicatoren, zowel klinisch als niet-klinisch, en dit op alle niveaus van de organisatie. We maken acties meetbaar, maken resultaten zichtbaar, volgen ze op, sturen bij en streven naar uitmuntende resultaten. De resultaten van de ziekenhuisbrede doelstellingen worden gerapporteerd via een dashboard. Elke leidinggevende beschikt daarnaast over een dashboard met de eigen dienstresultaten van de verbetertrajecten.
Bij verbeterpotentieel in de resultaten, onderzoekt het team de oorzaken. Het team neemt gerichte en zichtbare verbeteracties. Het voert eigen metingen uit om het effect van de verbeteracties in kaart te brengen.