AZ Sint-Blasius is algemeen erkend als pionier in het meten en opvolgen van zorgkwaliteit aan de hand van indicatoren (meetpunten). Continue interne evaluatie en metingen tonen het kwaliteitsniveau aan van onze zorg en dienstverlening en laten toe om verbeterpotentieel te identificeren. De gemeten kwaliteit wordt vergeleken met een vooropgestelde norm op basis van de resultaten van voorgaande jaren en zo mogelijk met resultaten van andere ziekenhuizen of met een sectorgemiddelde.
Het is onze ervaring dat deze kwaliteitsmetingen leiden tot voortdurende verbetering van de zorg. Verschillende indicatoren worden in ons ziekenhuis al jarenlang opgevolgd. Naast zorgindicatoren (klinische indicatoren) worden ook meetpunten opgevolgd in alle beleidsdomeinen (bijvoorbeeld klantentevredenheid, personeelsbeleid, financieel beleid, milieu-indicatoren, ...). Jaarlijks rapporteren wij over onze resultaten via deze webpagina's.
Omdat we overtuigd zijn van de zinvolheid van kwaliteitsmetingen, nemen we ook deel aan tal van benchmarks (vergelijkende studies) in onze sector, zoals de indicatoren van het VIKZ (Vlaams Instituut Kwaliteitszorg), de indicatoren van het Vlaams Ziekenhuisnetwerk Leuven, Navigator, Delta, MaHa en 3M*.
Kijk op www.zorgkwaliteit.be voor actuele informatie over de kwaliteit van de Vlaamse ziekenhuizen. De specifieke actuele informatie over de resultaten van AZ Sint-Blasius vind je onder deze link.
Ervaringen van patiënten zijn een belangrijke sleutel om onze zorg en dienstverlening te verbeteren. Daarom meten we twee keer per jaar de tevredenheid van onze patiënten. We werken hiervoor met gevalideerde vragenlijsten van het Vlaams Patiëntenplatform. We volgen onze resultaten zorgvuldig op: zij vormen immers de basis voor onze verbeteracties. Je vindt het meest recente tevredenheidsrapport op www.zorgkwaliteit.be via deze links:
Heb je suggesties om onze zorg en dienstverlening te verbeteren? Ze zijn welkom via ombudsdienst@azsintblasius.be. Jouw feedback helpt ons om je steeds beter te helpen.