Raadpleging of opname in ons ziekenhuis

Raadpleging

Een afspraak maken. Klik hier.

Maak uw afspraak voor een specifieke arts of discipline via het desbetreffende secretariaat:

 cardiologie 052 25 29 50
 diabetescentrum 052 25 26 77
 geheugenrevalidatie (consultatie na diagnose) 052 25 29 06
 kindergeneeskunde (pediatrie) 052 25 20 08
 MKA (mond-, kaak- en aangezichtsheelkunde) 052 25 27 00
 nefrologie (nierziekten) 052 25 29 48
 neurochirurgie 052 25 29 41
 nucleaire geneeskunde 
 (onder andere schildklierscan)
 052 25 26 60
 orthopedie 052 25 26 07
 pijnkliniek 
(campus Zele)
 052 45 64 04
 plastische heelkunde 052 25 22 97
 radiologie (medische beeldvorming) Dendermonde 052 25 26 95
 radiologie (medische beeldvorming) Zele 052 45 64 97
 revalidatie 052 25 20 83
 vaatheelkunde 052 25 22 22
 overige disciplines: 
 via het centraal afsprakenbureau
 
052 25 25 05


U kan op raadpleging komen bij één van onze artsen of multidisciplinaire teams.
De meeste raadplegingen vinden plaats op onze campus Dendermonde, andere op de campus Zele. Vaak kan u ook zelf kiezen tussen campus Dendermonde en campus Zele.

Een overzicht van alle specialismen en multidisciplinaire teams, de raadplegingsuren, de campus en de telefoonnummers van de afsprakenbureaus vindt u onder zorgaanbod - specialismen.
Maak steeds vooraf een afspraak (zie hierboven).
Betalen doet u niet meteen de dag van de raadpleging. U zal een factuur ontvangen op het einde van de maand volgend op de raadpleging. Meer info over betalingen vindt u op deze site bij financiële info.

Waar aanmelden?

Inschrijven aan een kiosk

Op campus Dendermonde kunnen patiënten (voor een raadpleging, een onderzoek of een opname) zich inschrijven volgens een volledig nieuw systeem. 
Op de eerste verdieping (te bereiken via trap, roltrap of lift) staan 3 kiosken ter beschikking bij het 'aanmeldpunt'.
Aanmelden gaat dan snel en eenvoudig: de patiënt hoeft alleen maar zijn identiteitskaart in de kiosk in te voeren en de instructies op het ‘touch screen’ te volgen. Op het aanraakscherm beantwoordt hij een aantal vragen.

  • Indien alle gevraagde informatie klopt, rollen uit de kiosk meteen de patiëntenklevers. 
    Op de eerste klever staat het routenummer vermeld. De patiënt begeeft zich meteen naar de wachtzaal voor zijn afspraak.
  • Indien de patiënt op een bepaald moment aangeeft dat de informatie op het scherm niet klopt, of indien hij geen identiteitskaart bij heeft, wordt hem gevraagd zich aan te melden aan één van de onthaalmedewerkers aan de loketten (de kiosk print dan een ticket met volgnummer).

Het kioskensysteem zorgt voor versnelde inschrijving van patiënten; wie al een afspraak bij een arts of andere zorgverstrekker in het ziekenhuis heeft en met alles in orde is, hoeft niet te wachten aan de loketten aan het onthaal.

Opgelet:
Digitaal inschrijven is niet van toepassing voor patiënten die zich aanmelden aan het onthaal van het Chirurgisch dagziekenhuis of op de dienst spoedgevallen.

Komt u met de wagen?

U dient uw parkingticket te valideren aan de betaalautomaat op het gelijkvloers.
Parkeren is gratis voor patiënten dagziekenhuis oncologie, dialyse en fysio.
Meer informatie over parkeren en tarieven: klik hier.

Probeer tijdig in het ziekenhuis aanwezig te zijn voor uw inschrijving aan het onthaal (15 minuten voor het afgesproken uur). Hou ook rekening met mogelijk druk verkeer of eventuele verminderde bereikbaarheid (bv. wegens wegwerkzaamheden of wegomleiding).

Kom op tijd

Probeer tijdig in het ziekenhuis aanwezig te zijn voor uw inschrijving aan het onthaal (15 minuten voor het afgesproken uur). Hou ook rekening met mogelijk druk verkeer of eventuele verminderde bereikbaarheid (bv. wegens wegwerkzaamheden of wegomleiding).

Annuleren van uw afspraak

Wanneer u niet aanwezig kan zijn op uw afspraak, laat het ons dan tijdig weten (24 uur vooraf). De vrijgekomen tijd kunnen we immers gebruiken om andere patiënten verder te helpen. Bovendien voorkomt u dat wij u een annulatierekening moeten sturen (€ 25,-).

Wat brengt u mee voor een raadpleging? 

Administratieve gegevens

  • identiteitskaart

Medische gegevens

  • brief van de verwijzende arts (indien het gaat om een doorverwijzing)
  • naam en adres van uw huisarts
  • bloedgroepkaart
  • eventueel recente uitslagen van onderzoeken die in verband staan met de raadpleging
    bv. RX-foto's, bloeduitslagen,...
  • informatie over eventuele allergieën 

Opname

Enkele belangrijke richtlijnen voor uw opname:

  • Verwijder alle cosmetica, nagellak, juwelen, piercings,… voor u naar het ziekenhuis komt.
  • Op alle reeds gerenoveerde afdelingen beschikt u op de kamer over een kluisje (ingebouwd in de kleerkast) waarin u waardevolle voorwerpen kan opbergen.
  • Gelieve zelf te zorgen voor een doosje om eventuele ooglenzen of kunstgebit te bewaren.
  • Indien u rookt is het aangeraden de laatste dagen voor de operatie niet meer te roken.
    Vooral de ochtend van de ingreep is zeer belangrijk. Een kortstondige rookstop heeft al een gunstig effect op de luchtwegen tijdens een verdoving.
  • Voor elke operatie dient u nuchter te zijn. Dit wil zeggen dat u minstens 6 uur voor de operatie niet mag eten of drinken. Deze regel is niet alleen geldig bij ingrepen onder algemene verdoving, maar ook bij ingrepen waarbij u niet slaapt en de anesthesist enkel een deel van het lichaam verdooft (locoregionale anesthesie) of bij ingrepen waarbij de anesthesist sterk rustgevende medicatie toedient (sedatie).
  • Indien u medicatie neemt mag u uw gebruikelijke ochtendmedicatie wel innemen met een klein slokje water.
  • Medicatie of injecties tegen suikerziekte mogen niet ingenomen worden op de ochtend van de operatie.

Opnameverklaring

Hier kan u onze opnameverklaring bekijken (klik hier voor de pdf).
Lees hier ook de bijlagen bij de opnameverklaring: toelichting kamerkeuze en financiële voorwaarden 

De teksten van deze documenten zijn wettelijk vastgelegd. 
Onze onthaalmedewerkers lichten de informatie steeds mondeling toe bij opname.
Heeft u extra vragen, stel ze dan gerust.

Plan uw opname

Uw huisarts of specialist bespreekt vooraf uw opname met u. 
Toch is het noodzakelijk dat u zelf zo vlug mogelijk contact opneemt met de dienst opnameplanning van het ziekenhuis. Daar regelt u datum en uur van opname, geeft u uw voorkeur voor het kamertype door, krijgt u informatie over eventuele voorbereidende onderzoeken en kan u alle inlichtingen bekomen die u nodig heeft.

Zowel bij een spoedopname als bij een geplande opname verwittigt u best

  • uw huisarts
  • uw werkgever
  • uw ziekenfonds
  • de verzekeringsmaatschappij indien u een hospitalisatieverzekering heeft
  • uw postkantoor indien u pensioengerechtigd bent

Indien door uw opname de situatie thuis moeilijk wordt (bijvoorbeeld in geval van een hulpbehoevende partner), kan u dit bespreken met de dienst Opnameplanning.
Er zal dan samen met u naar een oplossing worden gezocht.

Dienst opnameplanning

via route 60, campus Dendermonde
052 25 25 74

  • op weekdagen tussen 8.00 en 18.00 uur
  • op zaterdag tussen 9.00 en 12.30 uur  

 

 

Aanmelden

U schrijft zich in aan het onthaal (eerste verdieping) aan één van de kiosken en kiest voor de optie 'opname'. U krijgt een volgnummer waarmee u zich begeeft naar één van de onthaalmedewerkers aan de loketten. 
Na uw inschrijving 

  • komt iemand u ophalen aan het onthaal om u naar uw kamer te begeleiden
    of 
  • volgt u zelf de route naar de afdeling waar u zal verblijven. 

Op de zorgafdeling geeft u de etiketten van inschrijving en andere documenten (bv. i.v.m. verzekering of onderzoeken) aan de verpleegkundige. Hij/zij informeert u over de verdere voorbereidingen.

Indien u ziek of verkouden bent op de dag vóór of de dag zelf van uw ingreep, verwittigt u best de dienst opnameplanning op het nummer 052 25 25 74. In overleg met chirurg of anesthesist zal beslist worden of het veiliger is om de ingreep uit te stellen. 
Indien u door persoonlijke/familiale omstandigheden niet aanwezig kunt zijn, is het ook nodig de dienst opnameplanning te verwittigen. In het geval dat u niet tijdig verwittigd heeft, kunnen kosten aangerekend worden.

Kamerkeuze

Vóór uw opname kan u reeds meedelen welk kamertype uw voorkeur geniet.  De behandeling en verzorging is op alle kamers dezelfde.
U kan kiezen voor:

  • een gemeenschappelijke kamer (3 personen, enkel campus Zele)
  • een tweepersoonskamer
  • een éénpersoonskamer
  • een familiekamer (kinder- of kraamafdeling)

De kostprijs van de kamer vindt u op de pagina patiënten - financieel. 
Het aantal éénpersoonskamers is beperkt.
Het ziekenhuis kan u niet met zekerheid garanderen dat, indien u voor een éénpersoonskamer kiest, u dit type kamer ook zal kunnen krijgen op het moment van uw opname.  Wanneer het ziekenhuis of uw afdeling volledig bezet is, dient bij de toekenning van de éénpersoonskamers rekening te worden gehouden met medische prioriteiten.

Multimediamonitor
az Sint-Blasius streeft op alle vlakken het hoogste patiëntencomfort na.
Op de verblijfsafdelingen beschikt elke patiënt over een multimediamonitor, het neusje van de zalm op het gebied van ontspanning en informatie op maat.

  • De multimediamonitor is tegelijk een tv- en een computerscherm. 
    Het scherm zit op een beweegbare arm, zodat u het naar zich toe kan halen. De bediening gebeurt via schermaanraking.
  • Met de multimediamonitor kan u de radio, de televisie en de telefoon bedienen en eventuele defecten melden. Ook internet is beschikbaar. 

Via de knop 'informatie voor patiënten' heeft u toegang tot tientallen folders en brochures over ingrepen, onderzoeken, veilige medicatie edm.

De multimediamonitoren werden ontwikkeld in samenwerking met Telenet.

Surfen op het internet kan ook met uw eigen laptop. 
Hiervoor kan u de instructies opvragen bij de dienst onthaal, bij uw inschrijving of achteraf.

GSM-gebruik is enkel toegelaten in de inkomhal, het restaurant en aan het onthaal. 
Op andere plaatsen verzoeken wij u de GSM volledig uit te schakelen.

Welke campus?
Het ziekenhuis is gevestigd op twee campussen: Dendermonde en Zele.  

  • De campus Dendermonde spitst zich voornamelijk toe op acute zorgverlening.
  • Campus Zele richt zich meer op geriatrische en palliatieve zorgverlening en op revalidatie.

Patiënten kunnen, ongeacht hun woonplaats, voor verdere behandeling doorgestuurd worden naar campus Zele. De beslissing hiertoe wordt genomen door de behandelende arts, in samenspraak met de dienst opnameplanning en/of de sociale dienst.

 

 

Extra diensten en voorzieningen tijdens uw verblijf

Comfortdiensten

Volgende comfortdiensten worden u aangeboden door het ziekenhuis. 
De eventuele kostprijs vindt u hier

Rolstoelen
Opgenomen patiënten kunnen tijdens hun verblijf een rolstoel van het ziekenhuis gebruiken. U kan deze ophalen aan het onthaal (eerste verdieping, route 1). Patiënten die voor een raadpleging naar het ziekenhuis komen en bezoekers kunnen de rolstoelen gebruiken die ter beschikking staan in de inkomhal op het gelijkvloers.

Brieven
Indien u een brief wil versturen kan u deze in een gefrankeerde omslag bezorgen aan een verpleegkundige op de dienst waar u verblijft. Wij zorgen voor de verzending. 

Bibliotheek
Vrijwilligers van het Rode Kruis zorgen driemaal per week voor een boekenbedeling. De uitleendienst is gratis. Wanneer u naar huis gaat en u bent nog in het bezit van een of meerdere boeken uit de bibliotheek, gelieve deze dan te bezorgen aan een verpleegkundige.

Inslapende ouder (rooming-in)
U kan als ouder bij uw kind verblijven op de kinderafdeling. Tegen een vaste prijs per dag bieden wij een slaapgelegenheid en de maaltijden op de kamer van het kind voor de begeleider.

Maaltijden en dieetvoeding

We houden van lekkere en gezonde voeding. 
Daarom streven we op de voedingsdienst dagelijks naar een prima kwaliteit
met ons team van koks, diëtisten en keukenmedewerkers.

  • We bieden u een zo gevarieerd mogelijk menu aan met keuzemogelijkheden.
  • Dagelijks komt iemand bij de patiënt op de kamer om de voorkeur te vragen voor het menu van de volgende dag.
  • Dient de patiënt een dieet te volgen, dan wordt het dagmenu daaraan aangepast.
  • Gedurende uw verblijf kan de samenstelling van uw maaltijden ook wijzigen. 

Indien u hierover vragen heeft, staan wij graag ter uwer beschikking. 
Vraag gerust informatie tijdens de dagelijks bevraging of bij de diëtisten op -25 06 (= bereikbaar van op uw kamer). Een diëtiste komt dan zo spoedig mogelijk langs.

Voetverzorging

Wenst u een voetverzorging in ons ziekenhuis? 
U kan een voetverzorging aanvragen via de verpleegkundigen.

Deze zullen een aanvraagformulier invullen dat door u of uw familielid ondertekend wordt. Nadien komt de pedicure bij u langs op uw kamer.

De voetverzorging is niet gratis. De verrekening van de kosten gebeurt op het moment van de zorgverlening, rechtstreeks tussen u en de pedicure.

 

 

Voorbereidende onderzoeken

Vaak dienen ter voorbereiding van een operatie een aantal onderzoeken te gebeuren zoals

  • een bloedafname
  • een onderzoek van het hart
  • een foto van de longen
  • ...

Uw huisarts is de aangewezen persoon om deze onderzoeken voor u te coördineren. 
Neem tijdig contact op met hem/haar, zodat de onderzoeken tijdig kunnen gebeuren (minimum drie dagen voor de operatie). Uw huisarts zal de onderzoeksresultaten samen met een ingevulde vragenlijst, met u meegeven. 

De onderzoeken kunnen vooraf ook gebeuren in az Sint-Blasius. Indien u hiervoor opteert, zal de dienst opnameplanning (052 25 25 74) in overleg met u de onderzoeken plannen. Uw huisarts ontvangt een kopie van de resultaten.

Preoperatieve raadpleging

Vóór uw geplande ingreep, kan u ook terecht voor een 'preoperatieve consultatie', een raadpleging bij een anesthesist. 
Dit biedt u, als patiënt, volgende meerwaarde:

  • Een ambulante preoperatieve consultatie geeft de anesthesist de mogelijkheid om bijkomende onderzoeken tijdig te laten uitvoeren, zonder tijdsdruk of stress voor u.
  • U kan dan meestal de ochtend van de ingreep binnen komen i.p.v. de avond voordien. Bovendien daalt het risico op annulatie of uitstel van de ingreep.
  • Een goede preoperatieve informatie kan uw eventuele angst voor anesthesie verminderen. De anesthesist kan ruim vóór de ingreep uw vragen beantwoorden over bijvoorbeeld de wijze van verdoving, pijnstilling en het verblijf op de ontwaakruimte.
    (meer informatie over het verloop van de ingreep en de ontwaakzaal vindt u op de pagina anesthesie

De verwijzing naar de preoperatieve raadpleging bij een anesthesist gebeurt op initiatief van u zelf, de chirurg, of uw huisarts. 

Praktisch:

  • preoperatieve consultatie kan elke donderdag van 16.00 tot 18.00u (campus Dendermonde)
  • een afspraak maakt u via het afsprakenbureau: 052 25 25 05
  • door u mee te brengen: resultaat van de onderzoeken, info thuismedicatie, ingevulde vragenlijst, (eventueel) recente verslagen van specialisten buiten het ziekenhuis

Wat brengt u mee voor een opname?

Administratieve gegevens

  • identiteitskaart
  • adres en telefoonnummer van een contactpersoon
  • SIS-kaart

Bij een arbeidsongeval brengt u ook mee:

  • naam en adres van de werkgever
  • naam en adres van de verzekeringsmaatschappij
  • polisnummer

Indien u een hospitalisatieverzekering heeft, dient u dit te melden bij uw inschrijving. Breng de contactgegevens van de verzekeraar mee (naam, adres en telefoonnummer). Het ziekenhuis biedt de mogelijkheid om via Assurcard de aangifte van uw hospitalisatie te doen bij uw verzekeraar.  

Indien u vragen heeft over de aangifte van uw opname, kan u bellen naar de dienst onthaal 052 25 26 13.

Medische gegevens

  • brief van de verwijzende arts
  • bloedgroepkaart
  • recente uitslagen van onderzoeken (RX-foto’s, bloeduitslagen, …)
  • geneesmiddelen die u thuis neemt (bij voorkeur in de originele verpakking), met vermelding van dosis en tijdstip van inname, voor minimum één dag
  • informatie over eventuele allergieën
  • naam en adres van de huisarts

Persoonlijke benodigdheden

  • toiletgerief : washandjes, handdoeken, zeep, kam, scheergerief, tandenborstel, tandpasta,
  • nachtkleding, ondergoed, kamerjas, pantoffels
  • leesbril, lectuur, handwerk, …
  • het bedrag voor de waarborg van een rolstoel, indien u deze van het ziekenhuis gebruikt (zie ook op de pagina financieel)

Opname in het Chirurgisch Dagziekenhuis

Steeds meer behandelingen en ingrepen kunnen gebeuren zonder overnachting.
U wordt ‘s morgens opgenomen en mag in de loop van de dag of ‘s avonds reeds terug naar huis. Om deze korte opnames vlot en comfortabel te laten verlopen, bouwde az Sint-Blasius een nieuwe vleugel met aparte toegang.

De brochure 'opname in het chirurgisch dagcentrum' bundelt heel wat praktische informatie en richtlijnen. We vragen u om deze richtlijnen aandachtig te lezen en zo strikt mogelijk na te leven. Ze zijn belangrijk voor het verloop van de dag en voor uw herstel. 

Wij vernemen graag hoe u uw opname in het chirurgisch dagcentrum ervaren heeft. 
Download hier het beoordelingsformulier.

Contactgegevens Chirurgisch dagcentrum (CDC)

  • Voor telefonische vragen over uw dagopname: onthaalmedewerkers van het CDC 
    052 25 22 00
  • Voor algemene vragen: opnameplanning
    052 25 25 74

Het CDC bereikt u via route 115.
Alle ingrepen in dagziekenhuis gebeuren uitsluitend op campus Dendermonde (niet op campus Zele).

Openingsuren 
algemeen: 08.00 tot 16.00 uur
onthaal CDC: 07.30 tot 17.00 uur.
afdeling nazorg: 08.30 tot 17.45 uur

Spoedopname

Voor meer informatie over een (ongeplande) spoedopname: klik hier. 

Opname in campus Zele

Klik hier voor meer info.

Ontslag uit het ziekenhuis

  • Uw behandelende arts en de hoofdverpleegkundige zullen u tijdig de datum en het uur van het ontslag meedelen
  • Heeft u nog vragen over uw medicatie, over de nazorg thuis of over een controleraadpleging? Stel uw vragen aan uw arts of een verpleegkundige. Indien u -bij een ingreep in dagziekenhuis- nog de dag zelf naar huis gaat, krijgt u voor de eerste 24 uur pijnstilling mee. De verdere opvolging gebeurt door de huisarts.
  • Geef een seintje aan de verpleegkundige wanneer u vertrekt; indien u geen vervoer heeft kan de hoofdverpleegkundige dit voor u regelen
    Bij ontslag uit dagziekenuis mag u in geen geval zelf een voertuig besturen op de dag van de ingreep. Bovendien is het vereist dat er een volwassen persoon bij u blijft gedurende de eerste avond en nacht na de ingreep.
  • Eens terug thuis, brengt u best uw huisarts op de hoogte van uw ontslag. Wanneer u, als gevolg van de ingreep, problemen ervaart of wanneer u extra vragen heeft (bijvoorbeeld over nazorg, pijnstilling), dan richt u zich ook best tot uw huisarts of de huisarts van wacht. Indien deze het nodig acht, zal hij/zij u eventueel verwijzen naar de spoeddienst.

Wij wensen u alvast een goede thuiskomst en een spoedig herstel!

az Sint-Blasius | Powered by Mentoring Systems

Foreign patients Sitemap Juridische informatie