Veel ziekenhuizen besteden het beheer van hun keuken uit aan een externe dienst. Sinds januari 2021 heeft de voedingsdienst van az Sint-Blasius het beheer van de keuken helemaal in eigen handen. Zo maken we de kwaliteit, de smaak en de versheid van de maaltijden nog beter. Onze maaltijden zijn gezond, gevarieerd en lekker!
Dat werd eind vorig jaar ook bevestigd door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), dat onze voedingsdienst het Smiley Kwaliteitslabel - een belangrijk kwaliteitscertificaat voor grootkeukens - toekende. Het label bekroont de kwaliteit van de producten, maar ook de voedselveiligheid, de hygiëne en de zorg. Het certificaat met lachend gezicht en opgestoken duim kan driejaarlijks verlengd worden.
Diensthoofd Annelies Van Steirtegem:
“We beheersen dan ook alle processen tot in de puntjes. Het begint met strikte afspraken en controle van de leveranciers. Zijn de producten vers? Worden ze op de juiste temperatuur geleverd en bewaard? We monitoren het hele proces op kwaliteit en veiligheid. Dit is enkel te realiseren door de inzet van elke medewerker van de voedingsdienst en dat zijn we aan de patiënten en onszelf verplicht. We koken immers elke dag voor 380 patiënten én voor 350 medewerkers. Ze verdienen allemaal kwaliteit op hun bord!
Door de voedingsdienst helemaal in eigen beheer te hebben, waarborgen we de nutritionele kwaliteit –de voedingswaarde– van onze maaltijden, maar ook de smaak, de versheid, de combinaties, de variatie en de presentatie. Het belang van een goede maaltijd is groot. Voor een voorspoedig herstel van de patiënt, maar ook als lichtpuntjes tijdens de opname. Patiënten kijken uit naar de maaltijdmomenten. Ze geven structuur aan de dag, ze zorgen voor afwisseling en ze zijn een moment om te genieten. Als de maaltijd dan tegenvalt, kan dat een domper zijn. Daarom leggen we de lat hoog. We gaan voor het beste en het lekkerste.”
Didier Windey, coördinator facilitaire diensten (waaronder de voedingsdienst):
“De kwaliteitsevaluaties zijn een continu proces met verschillende lagen. We gebruiken daarvoor de HACCP regels. Dat is een kwaliteitsmethodiek die algemeen gebruikt wordt in de voedingsindustrie. In de eerste plaats zijn er de dagelijkse interne controles door het keukenteam. Die meten kritische controlepunten zoals temperatuur, vervaldag of de uitgevoerde schoonmaaktaken. De medewerkers worden begeleid door onze HACCP verantwoordelijken. Die voeren maandelijks een doorgedreven interne audit uit, evalueren de resultaten en sturen bij waar nodig. Zij houden ook oog op wijzigingen in het proces of de wetgeving om zo steeds conform te blijven. Tenslotte is dan de 3-jaarlijkse Smiley audit door een gespecialiseerd audit kantoor. We blijven ook volop investeren om de voedselveiligheid en kwaliteit hoog te houden. In 2021 is er bijvoorbeeld software uitgerold om de productie en bestellingen te automatiseren, en is er een nieuw temperatuurmonitoring systeem in gebruik genomen. Dit jaar worden de koelingen vernieuwd en uitgebreid, en zullen we HACCP registraties op tablets gaan uitvoeren.”
Omwille van de pandemie is het restaurant al meer dan twee jaar alleen maar open voor de ziekenhuismedewerkers. Door de gunstige evolutie van de covid-19 besmettings- en opnamecijfers, kunnen we binnenkort waarschijnlijk wel terug bezoekers ontvangen in het restaurant.
In een eerste fase voor koffie en gebak, op afgebakende tijdstippen.
In een volgende fase zal je als bezoeker ook terug warme maaltijden en broodjes kunnen verkrijgen.
Wanneer het zover is, communiceren we hierover via onze website en sociale media.